Osobní stránky

Poznámky z přednášky: Jak Google Analytics pomůže vaší firmě

Ve středu 15. 8. 2012 proběhla pod záštitou firmy.gug.cz v pražském TechSquare přednáška: Jak Google Analytics pomůže vaší firmě. Této přednášky jsem se zúčastnil osobně a odnesl jsem si několik zajímavých postřehů.

Přednášející Roman Appeltauer spravuje kampaně pro společnost Telefonica a podělil se s námi o praktické zkušenosti s měřením a správou internetových kampaní. Většina účastníků Google Analytics již používala a chtěli se, stejně jako já, dozvědět zajímavé tipy a triky pro práci s tímto nástrojem.

Sepsal jsem si nejzajímavější poznatky a zkušenosti, které se mi zdály důležité a které jsem si z přednášky odnesl. Nebudu zde tedy vypisovat všechna témata, která byla na přednášce zmíněna, ale pouze to nejdůležitějši pro mne.

Na co byste tedy při práci s Google Analytics neměli zapomenout:

  • Zaznamenávejte si hledané výrazy, pro které nebyly nalezeny žádné výsledky. Může vám to pomoci zlepšit spokojenost zákazníků. Pokud zákazníci na vašich stránkách hledají napřiklad konkrétní jméno prodejce a nemohou ho najít, přizpůsobte tomu vyhledávání.
  • Pokud zlevníte některý produkt na vašich stránkách, většinou vám prodeje prudce stoupnou. Tento jev je ale dočasný a po několika týdnech se prodeje tohoto produktu ve většině případů vrátí do normálu. Změny cen u produktů je tedy lepší měřit až po přibližně čtyřech až pěti týdnech.
  • Pokud si některý zákazník zobrazí produkt po páté a více, je vidět že má o něj zájem a že pravděpodobně uvažuje o koupi. Místo zlevnění produktu pro tohoto zákazníka je výhodnější mu tento produkt zobrazit na úvodní stránce, koupí si ho pak většinou i za plnou cenu.
  • Neptejte se zákazníků co chtějí. Steve Jobs prý jednou řekl: Navrhněte 40 iPhonů a uživatelé si vyberou ten nejlepší, ale neptejte se jich co chtějí.
  • Bublinový graf v Google Analytics vám umožňuje měřit výkyvy konkrétních stránek, které by se jinak v ostatních grafech ztratily. U některých grafů je u pravého horního rohu přepínač, kde se můžete dostat do zobrazení bublinového grafu. Poté si můžete pomocí šipky pod grafem přehrát vývoj grafu v čase.

    Google analytics bublinový graf

  • Při měření nezapomínejte komunikovat i s offline světem. Můžete mít vynikající počet prodejů, ale zároveň můžete mít i velký počet reklamací, které se v online přehledech nezobrazují. Komunikujte tedy se skladem a s lidmi na pobočkách, můžete tak získat zajímavé informace.
  • Měli byste měřit i akce jako přidání a odebrání z košíku a podobně. V Google Analytics lze tyto akce měřit pomocí eventů.
  • Zákazník se většinou v nástrojích jako je Google Analytics nevyzná. Je tedy lepší mu data vyexportovat do excelu nebo do podobného nástroje s kterým má větší zkušenosti.
  • Nemá cenu měřit věci, které nemůžete změnit. Pokud máte od vedení přikázáno, že na stránce musí být nějaký prvek, který tam prostě být musí, nemá cenu měřit jeho vliv.
  • Pokud připravujete novou stránku, nedělejte uživatelská testování s wireframy, raději použijte nakódovaný prototyp se starými ostrými daty. Uživatele ovlivňují i pohyblivé prvky a text na stránce. Vyhněte se tedy raději testování grafického nákresu a používání lorem ipsum textů.

Všechny tyto poučky mi přijdou velmi zajímavé a to především z toho důvodu, že jsou ověřeny praxí.

Jakub Škvára


Jakub je cestovatel, blogger a webový vývojář. Zajímá se především o technické novinky a rád navštěvuje konference. Používá: Symfony2 Framework, AngularJS, NodeJS, MongoDB a další moderní technologie. Aktuálně žije v Londýně.